TIPS over een vermissing? Bel 0800 - 6070 | Bij SPOED bel 112

AMBER Alert pakt uit met eerste wereldwijde TikTok dance challenge tegen online grooming

AMBER Alert gaat de strijd aan tegen online grooming met een bijzondere dance challenge op TikTok, een populair socialmediaplatform onder jongeren. De organisatie roept daarbij de hulp in van influencers van over de hele wereld. De dance challenge maakt deel uit van AMBER Alert’s #CheckBeforeYouChat-campagne, die naar aanleiding van de Internationale Dag van het Vermiste Kind wordt gedeeld door politie en kinderrechtenorganisaties in 23 landen. Het is de eerste keer ooit dat een dergelijke campagne op TikTok wordt vertoond.

De COVID-19 pandemie heeft wereldwijd geleid tot een enorme toename aan gevallen van online grooming. Bij online grooming legt een volwassene contact met een minderjarige met als doel seksueel misbruik, zowel online als offline. Vaak hebben jongeren echter niet door dat ze te maken hebben met een online groomer. Middels de dance challenge wordt hen op slinkse wijze duidelijk gemaakt hoe makkelijk het is om de tekenen van online grooming te missen.

Verborgen boodschap
Eerder deze maand werd de dance challenge en het nummer “Love Birds”, wat speciaal werd geschreven voor de campagne, op TikTok gelanceerd. Met de hulp van bekende internationale influencers werd het dansje overgenomen door nietsvermoedende TikTokers. Wat ze niet wisten, is dat er in het nummer een verborgen boodschap zit. In het lied worden namelijk de vijf fases van online grooming bezongen. Deze fases werden daarnaast ook uitgebeeld middels vijf dansstappen.

Vandaag, op de Internationale Dag van het Vermiste Kind, wordt de ware betekenis achter de dance challenge onthuld.

       

“Hoewel alle tekenen aanwezig waren, had niemand door dat het over online grooming ging”, zegt Frank Hoen, medeoprichter van AMBER Alert Nederland en voorzitter van AMBER Alert Europe. “Dit is precies wat slachtoffers van online grooming doormaken. Vaak merken ze de signalen niet op totdat het te laat is. We willen ervoor zorgen dat jongeren zich bewust zijn van het feit dat online niet alles is wat het lijkt en dat ze moeten uitkijken met wie ze contact leggen op sociale media, apps of games. Niet iedereen heeft goede intenties. Daarom is het belangrijk om altijd eerst te checken met wie je daadwerkelijk praat.”

Wereldwijd succes
De campagne wordt in 23 landen gedeeld. Naast in Nederland, is de #CheckBeforeYouChat-campagne ook te zien in Argentinië, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Israël, Italië, Kroatië, Litouwen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije, Spanje, Taiwan, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten en Zwitserland.